Klokt om Kony

Kony 2012-debatten har den senaste veckan tagit plats inte bara på Internet, utan även i radio, dagstidningar och TV-nyheter. Jag har själv känt mig lite dyster över hur hela diskussionen förts, utan att kunna sätta ord på det faktiska problemet. I morse gjorde DNs Emanuel Karlsten det åt mig, och jag insåg att det som stör mig är just hur polariserad debatten är. Den handlar om att vara hundra procent för eller hundra procent emot någonting, och glömmer bort sitt innehåll.

”Det finns en princip om att barn först behöver mjölk innan de kan ge sig på fast föda. Tänk om västvärlden hela tiden hungrat efter att engagera sig, men matats med fel föda? Att dokumentärer, rapporter och analyser varit fast föda och att vi behövde börja med något flytande? En Hollywoodförpackad kampanjfilm?

Det är i ljuset av det som den polariserade debatten blir tragisk. Inte för att kritiken inte är sann, utan för att den knuffar tillbaka den som precis lyft handen ur chipspåsen och rest sig från sofflocket.”

Kommentera

