Om tiden och dess acceleration

Ungefär den här texten skrev jag häromdagen – nej, det var visst den sjunde mars.

Ytterligare sex dagar har gått sedan sist, utan att jag vet ordet av.

Det är faktiskt något jag har tänkt på på sistone: hur fort tiden går. Jag har, utan några större svårigheter, förlikats med vetskapen om att tiden går fortare nu än den gjorde förr. Att det har gått så lätt beror kanske på att jag har haft relativt tråkigt, och dessutom har längtat efter att Elias ska ”växa ikapp” mig. (Hur han nu skulle kunna sluta vara ett och ett halvt år yngre än jag…)

Ja, som sagt, att tiden går fort nu har jag inga problem med. Värre blir det väl i så fall till sommaren, eller när jag nu tänkte börja leva mitt liv.

En tanke som däremot svindlar mig på riktigt, är den på hur tiden ska te sig i framtiden. Åren mellan att jag föddes och att jag började högstadiet (elva till antalet) känns för mig som en ogreppbar evighet. Åren därefter är tydligare uppdelade: jag kan sortera in mina minnen i årtal, årstider; årskurser, terminer. Historiska förhållanden står ju ofta till grund för våra förutspåelser om framtiden, och det är det som är så hisnande: tiden har gått till ändlig från oändlig. Det är en reducering i liggande åtta mått. Och det betyder ju att tiden kan gå hur fort som helst när jag blir äldre. Kommer jag ens märka att 2030 blir 2040? Kommer jag hinna andas innan nyårsservetterna med 2050 på har blivit första januari-städningen 2060?

Något i mig talar ändå för att förändringen ser lite annorlunda ut. Att tiden väldigt drastiskt går fortare när man är yngre, men att skillnaden blir mindre och mindre ju äldre man blir. Men det är inte utan att jag känner mig lite stressad vid tanken på att jag nu har levt i nitton år, och att mina kommande nitton levnadsår kommer kännas en tiondel så långa som de tidigare. Snart är jag trettioåtta.

Jag har nog alltid velat ha tiden på min sida. Juli 2008 respektive januari 2009.

Kommentera

