Grammatiskt mode

Efter en stunds grammatikstudier tog jag och en kurskamrat för ett par veckor sedan steget till att applicera verbformer på mode. Det blev ungefär såhär.

Futurum (jag kommer att skriva) Hit hör många modehus och deras kläder. Alla de där kreationerna som kallas för nytänkande och futuristiska, fastän de egentligen bara aldrig blivit klädesplagg förut för att det vore fruktansvärt opraktiskt.

Presens (jag skriver) Ja, det kan man säga om någon som är inne och hipp och liksom rätt i tiden. Med modevärldens obarmhärtiga ögon är det ett rätt snävt begrepp: innan man vet ordet av, kan man i stället tillhöra nästa kategori:

Imperfekt (jag skrev) Då bär man kläder som var presens för ett halvt eller fem eller tio år sedan. Lite yesterday, liksom, och som namnet antyder inte helt lyckat.

Perfekt (jag har skrivit) Det är de som klär sig i vintagemode och annat som är så gammalt att det blir fint igen. Eventuellt inkluderar denna kategori även dem som klär sig i gamla kläder som fortfarande är fula, men samtidigt så groteska att de drar åt fulsnygga.

Pluskvamperfekt (jag hade skrivit) Ja, det är helt enkelt den där som har tänkt igenom sin outfit, fast inte riktigt hela vägen. Det hade kunnat bli bra, men det blev bara pannkaka.

Kommentera

