Apoteksavregleringens mynt

Expediten på apoteket agerar sådär överdrivet försäljaraktigt: till flickan framför mig, ~12 år, vill hon sälja solskyddsfaktor nu inför sommaren, och till mig säger hon med överdrivet angelägen röst ”ska du resa bort? …Då behöver du väl skavsårsplåster också kan jag tro?”. Jag avböjer vänligt. ”Då blev det 54 kronor, tack. Har du fyra kronor?” Jag ser efter i myntfacket. Nej, jag har tre kronor. ”Då blev det 53 kronor då”, säger expediten efter några knapptryck på datorn.

Den insparade enkronan står helt enkelt för apoteksavregleringen som ett mynt som verkligen har två sidor.

Kommentera

