Om framtiden

På tal om det sista jag skrev i förra inlägget: högskoleantagningen är ju klar. Som ni kanske vet, sökte jag i första hand civilingenjörsutbildning i Maskinteknik med inriktning Teknisk design i Lund. Jag står som elfte reserv till det programmet, vilket väl i praktiken innebär att jag kommer komma in, men får svårare att på förhand hitta mig en bostad. Which sucks, of course, men det kunde ju varit värre också. Det där G:et i Kemi A alltså, det förföljer mig… 😉

Jag hade förstås andra studiealternativ i min ansökan också. På Språkvetarprogrammet i Uppsala står jag också som reserv (12:e) och till Översättarprogrammet på SU är jag antagen. Jag har länge gått och velat mellan två framtidsalternativ. Å ena sidan en språklig bana, med arbetsuppgifter som jag verkligen är intresserad av, men med en tämligen medioker utbildning (som dessutom tycks handla mer om att få på papper vad man har gjort, än om att faktiskt lära sig något). Och å andra sidan en ingenjörsbana, som i princip garanterar mig fem fantastiska studieår, men vars yrkesmöjligheter kanske inte svarar på någon av mina livspassioner. Det är verkligen inte lätt att välja.

Jag kommer i vilket fall inte åka till Världsscoutcentret i Kandersteg i höst, utan det blir möjligen senare. Alltså: sannolikt Lund, sannolikt i tält.

En reaktion på ”Om framtiden

  1. Ping: Lägesrapport. | Pusselblad

Kommentera

