Ett tidens tecken(snitt)

Den här husgaveln är synlig från min farmors balkong i Katrineholm. Det är inte utan att jag blir lite ledsen av att se den. (För icke-typografinördar: ”2011” är skrivet i Calibri, det hemska standardtypsnittet i Word 2007 och 2010.) Förvisso kan jag se ett objektivt självändamål i att avbilda epoker som de är, och av den anledningen tycka att detta är det enda rätta. ”2011” skrivet i Calibri blir i den meningen en symbol för vår tids slappa ointresse för typografi, och kanske ännu mer för det för vår tid så typiska att alla kan (och ska) klara av att fixa småsaker själva på sin dator, utan att anlita en yrkesman därtill. Och att resultatet allt som oftast blir därefter.

Men mer än något annat skänker det mig en djup skam över min samtid. Hur mycket arbete vi lägger på detaljerna säger ofta mycket om vår relation till helheten, och här har man uppenbarligen brytt sig så pass mycket om husets yttre att man nöjt sig med Words standardtypsnitt till årtalet. Jag får för mig att ett årtal på en husfasad lite ska vara en symbol för dess ståtlighet och personlighet; ”med stolthet och själ sedan 1845”. Men ett ”2011” i Calibri säger för mig inget annat än ”utan själ sedan 2011”.

Kommentera

