Så vet du att det var för länge sedan du läste natur…

Jag hade gjort mig själv en mysig kopp med kaffe och Bailey’s, när jag plötsligt fick för mig att gå och duscha. Eftersom jag inte ville att kaffet skulle kallna (och alkoholen ånga bort*…), sökte jag efter något att lägga över muggen. Jag hittade en tunn kaka med mörk choklad och kände mig mycket framsynt. Jag la alltså en chokladkaka som lock på mitt kokheta kaffe.

När jag sedan kom tillbaka var kaffet förvisso varmt, men chokladen hade inte helt oväntat börjat smälta. Hur tänkte jag där? Tur i oturen oförståndet: smält choklad passar om möjligt ännu bättre till kaffe med Bailey’s än vad osmält choklad gör.

 

*Om det i själva verket är så att ett lock av, som i det här fallet, kartong inte hindrar alkoholen från att dunsta bort, har jag uppenbarligen inte bara failat i fysik utan även i kemi.

Kommentera

