Scoutande

Efter två härliga veckor av scoutande är jag hemma i civilisationen igen. Tillsammans med vårt utmanar/roverscoutlag Gaylord Fockers har jag först seglat ut till Vässarö, sedan varit på Boomerang-lägret i en vecka och därefter seglat hem.

Utseglingen gick förhållandevis snabbt och smärtfritt. Vi hade läns (för noobs: medvind) och lagom hård vind i tre dagar. På vägen hann jag åka i vägen för bilfärjan i Vaxholm, genomföra en ruskigt snygg tilläggning för segel på Högmarsö och raka benen på fördäck i Väddö kanal.

På Boomerang har jag tagit grönt kort i klättring, tillverkat fantastiska ljuslyktor av läskburkar, lagat gourmetmat, lärt känna en massa skåningar och några Nyköpingsbor, lyssnat på Call me maybe och Dansa pausa alldeles för många gånger, spelat volleyboll, gått på gudstjänst, lekt whipeout, rökt vattenpipa, lärt mig Skitgubbe, druckit o’boy, knutit armband och pimpat jeansshorts, badat bastu, sjungit lägerbålssånger, åkt vattenrutschkana, sett The boat that rocked från vattnet och teambuildat med Gaylord Fockers.

Hemseglingen var annorlunda, ovanligt full av misstag men härlig ändå. Vi skämde ut oss på restaurang, fick soppatorsk, gick på grund, drog upp en kabel med ankaret, nattnavigerade, gick upp halv sex dagen efter och lyssnade på Radio Roslagen i morgonsolen, stekte fantastiska toasts på stormköket och lyckades som avslutning tappa bort ett försegel och hitta det igen på sjöbotten.

Jag tror jag kan sätta punkt där. Ni lär redan ha greppat ungefär hur underbara mina två senaste veckor har varit.

Kommentera

