Musikalsöndag

I dag har jag sett Jesus Christ Superstar-musikalen på Göta Lejon! Den var rätt så bra, även om uppmoderniseringen inte riktigt föll mig på läppen. Hårdrockare i skinnjackor går helt enkelt inte bra ihop med att, som tecken på affektion, smörja någon i väldoftande olja.

Sedan är det ju alltid känsligt när man ger sig på att översätta välkända låtar till svenska, och lite dömt att ”misslyckas” (i innebörden ‘inte låta lika bra som det skulle gjort på engelska’). Man kan ju hävda att jag, om jag nu hade velat se den på engelska, kunde sett till att se den någon annanstans än i Sverige… Däremot vidhåller jag att den kunde översatts bättre och framför allt mer språkligt korrekt, utan talspråksdetaljer som ”denna gången” och ”till han”. (Språkpolisen vilar inte bara för att det är söndag, om någon nu trott det. ^^)

Efter musikalandet gick far och bror åt sitt håll för att se Champions league på en sportbar, och mamma och jag fick vegetarisk buffé på Hermans.

Kommentera

