Arbetet på KISC

Hej!

I går, den 8e januari, hade jag varit här på KISC i precis en månad. Det känns som längre. I dag vaknade jag utan halsont, för första gången på tre veckor tror jag. Börjar tröttna lite smått på den här förkylningen, så den kan glatt få bege sig nu. Jag tänkte berätta lite mer om vad vi jobbar med här! Under vintersäsongen får alla shorties (som är här i tre månader som jag) jobba inom alla departement. De är:

Catering. Här lagar vi mat åt hela centret – all personal och i princip alla gäster. Alla får samma mat och äter samtidigt i en enda stor matsal. Trots våra ringa kunskaper inom kocksyrket får vi ofta fria händer: i går bakade jag till exempel en jättegod banankaka. Under vintersäsongen varierar beläggningen kraftigt, och Catering pendlar mellan att laga mat för 20 pinkies och för 200 gäster. Att jobba här är långt från hur det var i IST-köket på jamboreen. Där kunde jag ägna en hel förmiddag åt att hälla tre påsar färdighackad vitkål i bunkar och blanda med två påsar lingonsylt. Här får man faktiskt hacka grönsakerna och skära köttet och skiva osten. Lite speciellt är också att KISC handlar mycket lokalt. Brödet kommer från ett par bagare från byn eller grannbyn, köttet kommer från den lokala slaktaren och mjölken är så naturell att den bara håller en dag från att den öppnas.

DSC_0368

Och pusslet själv är med på ett hörn! Foto: Tina, tror jag bestämt.

Program. KISC är inte bara en anläggning att bo på, centret erbjuder också sina gäster massvis med aktiviteter. Vintertid ligger fokus på skidåkning. Själva konceptet innebär att en guide håller koll på gruppens skidhyra och liftkort, får dem på rätt buss och upp till backen och sedan åker skidor med dem. Vi leker lekar i backen, förmedlar våra egna skidkunskaper så gott vi kan (men vi är alltså inga riktiga skidlärare) samt ser till att allt sker säkert och att alla är glada. Många gäster bokar ett skidpaket för en hel vecka, och då får man se gruppen utvecklas varje dag. Kul! Andra programaktiviteter är kälkåkning (en klassisk träkälke är en lika given ägodel här som plastpulkan hemma, fast för en bredare åldersgrupp), curling och vandring, ibland även med snöskor.

DSC_9555

Diogo med snöskor.

DSC_9570

Gert-Jan aka Jeff på kälke.

House. Det här departementet sköter hela hotelldelen av verksamheten här – vi städar lokalerna, bäddar, tvättar, manglar och checkar in gäster. Man arbetar sällan ensam och sällan där gäster är, vilket innebär att vi spelar hög musik och snackar medan vi jobbar. Jag tycker generellt om att städa och göra det fint för mig själv och andra, så för det mesta passar den sortens jobb mig. Det enda jag har problem med är att städa redan rena toaletter enbart för sakens skull…

DSC_9747

Det är förstås också House som står för juldekorationerna!

Grounds. Här görs inget för sakens skull! Det jag älskar med Grounds är att allt arbete gör skillnad: i förrgår städade jag kring vedbrännaren vi har, ytor täckta av damm och aska. Dessutom får man använda de mest badass maskiner som centret äger – till exempel vedklyvarmonstret och sopmosen, som pressar ihop våra sopor i containern. Min enda dag i Grounds (de är tyvärr inte så många under vintersäsongen) är definitivt min bästa dag hittills här på KISC.

DSC_0589

Den kaxiga vedbrännaren som värmer upp hela byggnaden.

Andra jobb vi kan få utföra är att hjälpa gäster i receptionen och sälja saker i shopen, men det gör vi aldrig en hel dag, utan bara när det behövs.

Då vet ni lite mer om vad jag faktiskt håller på med om dagarna! I dag är jag dock ledig, aldrig hade jag aldrig haft tid att göra ett så här långt inlägg. Ha det gött! Puss.

Kommentera

